3 voorbeelden van creatieve toepassingen met stickers
Stickers zijn er sinds jaar en dag en zijn tegenwoordig in alle soorten en maten verkrijgbaar. Van kleine magneetstickers voor op de koelkast, tot aan grote raamstickers die extra privacy creëren. Stickers werden in de jaren ’60 vooral door kunstenaars gebruikt, maar tegenwoordig worden stickers voornamelijk bedrijfsmatig ingezet. Veel organisaties laten stickers maken voor de toepasbaarheid in hun dagelijkse gang van zaken, neem bijvoorbeeld adresstickers die worden gebruikt op de ontelbare pakketjes die elke dag bezorgd worden. Sommige organisaties gaan nét dat stapje verder met het inzetten van stickers en trachten hierdoor promotie te creëren. Onderstaand enkele creatieve voorbeelden ter inspiratie. Dit soort stickers kun je natuurlijk altijd op maat laten maken, kortom stickers bestellen hoeft niet altijd conform regulier gebruik te zijn!
De vrouw in de kofferbak
De politie in de Amerikaanse staat Texas werd massaal gecontacteerd door haar inwoners. Op een verlaten parkeerplaats zagen zij een vrouw in een kofferbak liggen. Dit ‘misdrijf’ bleek echter het werk te zijn van een creatief reclamebureau dat een campagne bedacht had voor een lokaal stickerbedrijf. Geniaal!
Aandacht voor kinderarbeid
Greenpeace wilde op een provocerende manier aandacht creëren voor kinderarbeid in de lage lonen landen. Reguliere campagnes hadden niet het gewenste resultaat, dus de non-profit organisatie gooide het roer drastisch om. Ze besloten om druk bezochte wegen in het centrum van New York te voorzien van stickers met daar op een klein jongetje. Deze campagne werd veel besproken in regionale- en landelijke media en leidde er uiteindelijk toe dat er een speciaal fonds werd opgericht. En dat allemaal door de inzet van stickers.
Attentiewaarde op de duikplank
Een film lanceren tijdens een hittegolf. Weinig kans dat zo’n nieuwe film veel bioscoopbezoekers zal brengen. Mensen vertoeven de zonnige dagen immers liever aan het zwembad. De organisatie achter ‘Pirates of the Caribibean’ besloten stickers in te zetten om de nieuwe film te promoten. Zij deden dit, hoe toepasselijk, op de duikplanken van diverse zwembaden in een bepaalde kilometerstraal rondom de bioscoop. Deze campagne zorgde ervoor dat veel zwembadgasten gingen praten over de nieuwste film én -niet onbelangrijk- de film trok tijdens de hittegolf volle zalen.